Met deze vier winterregels haal jij het beste uit jouw plug-in hybride. 

De batterij opladen als de auto warm is

De actieradius van de batterij van een plug-inhybride in elektrische modus kan worden beïnvloed door lage temperaturen, maar het batterijsysteem heeft verschillende functies en energiebeheermethoden die helpen dit effect zoveel mogelijk te beperken.

Het beste is om de batterij meteen na het rijden op te laden in een afgesloten ruimte uit de kou om de temperatuur van de batterij op peil te houden, wat de efficiëntie van het oplaadproces ten goede komt.

SEAT plug-inhybride

Het interieur van de auto voorverwarmen

Er bestaat geen perfecte temperatuur voor reizen met de auto, aangezien het weer buiten invloed heeft op de temperatuur binnen. Toch presteren de elektrische componenten het meest efficiënt bij zowat 21,5 à 22°C. Om deze comforttemperatuur te bereiken zonder de actieradius van de batterij te belasten is de beste oplossing om de verwarming van de auto in te schakelen of de functies stoelverwarming en stuurwielverwarming op afstand te activeren terwijl de auto nog aangesloten is op de lader.

Ontdek de CUPRA Leon Break

Het contact aanzetten in verbrandingsmodus

Bij zeer koud weer moet de stekker in het stopcontact blijven zitten terwijl de auto geparkeerd staat, zodat de voorverwarmingsfunctie kan worden geactiveerd en de batterij kan opwarmen voor het begin van de reis. Alleen in dit geval zal het voertuig starten in de verbrandingsmodus, waardoor de temperatuur na korte tijd zal stijgen voor het juiste gebruik van de batterij.

De Audi Q3 plug-in hybride

Soepel rijden

Soepel rijden is altijd de sleutel tot een lager verbruik. In een plug-in hybride auto is dat bovendien echt nodig bij vertrek in hartje winter, want de elektromotor levert vanaf het begin al zijn stuwkracht. Bovendien zorgt zachtjes rijden ervoor dat de auto meer energie toevoegt aan zijn energievoorziening via regeneratief remmen in vergelijking met agressiever remmen.

SKODA Octavia Combi iV