Car 2 X: de kracht van (data)intelligentie

Het creëren van minder dicht en efficiënter verkeer speelt een ​​cruciale rol spelen in de evolutie van onze samenleving. Om dit te bereiken, zouden onze steden, slim & verbonden moeten worden. Zowel Volkswagen, Audi als SKODA hebben al dergelijke communicatiesystemen waarmee auto's met elkaar kunnen praten: Car-to-X. Dit is de term die wordt gebruikt om de communicatie tussen voertuigen en de transportinfrastructuur te beschrijven. Car-to-X-communicatie heeft het potentieel om de veiligheid op de weg aanzienlijk te verbeteren.

Volkswagen's Car2X communicatiesysteem

Volkswagen's Car2X communicatiesysteem kan draadloos verbinding kan maken met andere voertuigen én met de wegeninfrastructuur. Na de Golf 8 wordt ze standaard voorzien in de andere nieuwe modellen van het merk, zoals de ID.3, ID.4 en ID.5

Dankzij deze innovatieve technologie kan de wagen de bestuurder helpen ongevallen te vermijden. Zowel onafhankelijke veiligheidsexperts  ADAC als Euro NCAP zijn lovend over de Car2X-technologie van Volkswagen & omschrijven deze als een technische mijlpaal.

Ontdek alles over Volkswagen's Car2x

Volkswagen ID.5 car-2-X

Audi's Car2X communicatiesysteem

Slimme auto's die met elkaar communiceren of met verkeerslichten en veiligheidshesjes, dat klinkt als een sciencefictionscenario. Audi maakt het nu al werkelijkheid met Car2X- en C-V2X-technologie: hun nieuwste seriemodellen worden via een netwerk geconnecteerd met de verkeerslichten in de stad: groen licht dankzij slimme Audi-technologie, een wereldprimeur die nu ook in Europa wordt uitgerold.

Daarnaast ontwikkelde Audi C-V2X, een speciaal soort Car2X-communicatie. Deze technologie is nog relatief nieuw en is gebaseerd op het profiteren van de 4G/5G-standaarden voor mobiele communicatie. De afkorting staat voor Cellular-Vehicle-to-X. De "X" is een tijdelijke aanduiding - hij kan staan voor verschillende weggebruikers, verkeerskenmerken of andere voertuigen en kan verkeerslichten, zebrapaden, verkeersborden, schoolbussen, bouwvakkers en meer bevatten. C-V2X verzendt gegevens rechtstreeks van en naar het voertuig zonder via het mobiele netwerk te reizen.

Ontdek alles over Audi's Car2X

Audi Car-2-X

Škoda's Local Hazard Information Service

ŠKODA spreekt zelf van Local Hazard Information Service – een informatieservice voor lokale gevaren dat deel uit maakt van de ŠKODA Connect-diensten & wordt uitgerold naar een heleboel modellen, op voorwaarde dat de auto is uitgerust met het Amundsen- of Columbus-infotainmentsysteem.

De ‘Local Hazard Information Service’ van ŠKODA AUTO geeft chauffeurs gedetailleerde informatie over de huidige wegomstandigheden. Het systeem verzamelt en evalueert anonieme gegevens en waarschuwt indien nodig via het infotainmentsysteem voor glad wegdek of wegschade en verhoogt zo de actieve veiligheid. De dienst is gebaseerd op swarm data intelligence: hoe meer voertuigen zijn aangesloten, hoe meer data beschikbaar is voor het systeem om te analyseren en hoe nauwkeuriger de voorspellingen.

Ontdek alles over Škoda's Local Hazard Information Service

SKODA Car-2-X

Deze technologieën maken 'zwermintelligentie' mogelijk: het delen en gebruiken van complexe informatie, zoals waarschuwingen voor een glad wegdek, wegschade, files, spookrijders, via het infotainmentsysteem in een grote groep. 

Elektrificatie van voertuigen en alles erom heen

Een belangrijke bijdrage aan een effectieve klimaatbescherming is de verschuiving naar elektrische mobiliteit. Een groot aantal wetenschappelijke studies tonen aan dat elektrische auto's op batterijen de beste klimaatvoetafdruk hebben van alle aandrijftypes.

Kernboodschap: het klimaatvoordeel van elektrische wagens is de afgelopen jaren flink gegroeid. Redenen zijn onder meer vooruitgang in de productie van batterijen, een langere levensduur van de batterij en het grotere aandeel van hernieuwbare energie in Europa. “Vergeleken met verbrandingsmotoren kost de productie van elektrische wagens nog steeds meer energie. Maar dat valt na enkele tienduizenden kilometers weer in evenwicht, zolang er maar schone stroom wordt gebruikt om op te laden”.

Ontdek het elektrische gamma bij Raes Autogroep

Autonoom rijden gaat hand in hand met de komst van de elektrische auto.

Assistentiesystemen vormen de belangrijkste technologie voor autonoom rijden. Volkswagen, Audi, SEAT, SKODA & Cupra rijders beschikken nu al over assistentiesystemen (niveau 1-2) voor meer comfort in hun auto. Onderstaande 5 niveaus beschrijven de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen:

Niveau 1: rijden met assistentie

Op niveau 1 behoudt de bestuurder de volledige controle over accelereren en remmen, maar heeft hij toegang tot bepaalde rijassistentiesystemen die meer comfort bieden:

  • Adaptive cruise control die zich niet alleen houdt aan de ingestelde snelheid, maar ook de afstand tot de voorligger behoudt. In combinatie met verkeersbordherkenning reageert ook op snelheidsbeperkingen.
  • Front Assist waarschuwt de bestuurder voor een mogelijke aanrijding. Geen uitwijken meer mogelijk? Dan bereidt het systeem de auto voor op een eventuele noodstop.
  • Emergency Assist: als je als bestuurder niet reageert, remt de auto uit zichzelf om zo het ergste te voorkomen.
  • Side Assist helpt u bij het inhalen en veranderen van rijvak door u te waarschuwen voor voertuigen die u langs achter naderen binnen een detecteerbare afstand.
  • Light Assist maakt rijden in het donker gemakkelijker en comfortabeler door automatisch om te schakelen tussen dimlichten en grote lichten.
Volkswagen Emergency assist

Niveau 2: gedeeltelijk autonoom rijden

Op niveau 2 laat het systeem een gedeeltelijke autonomie toe voor de wagen, bijvoorbeeld op de snelweg.

  • (Active) lane assist die de wagen tussen de lijnen van de rijstrook houdt, de veiligheidslijnen tot andere voertuigen telt en de bestuurder tijdens het afwijken waarschuwt via trillingen in het stuur. Deze uitrusting is beschikbaar op het grootste deel van het aanbod.
  • Bij stapvoets verkeer moet de bestuurder voortdurend stoppen en weer vertrekken, wat heel enerverend kan zijn. Daarom is er Traffic Jam Assist, dat de wagen binnen bepaalde systeemgrenzen automatisch stopt en weer in beweging brengt, en binnen zijn rijstrook houdt. Op die manier worden typische fileongevallen voorkomen.  

 

Traffic Jam Assist

Niveau 3: semi-autonoom rijden

Niveau 3 is datgene waarover momenteel alle debatten gaan. De lancering op de markt is nabij, maar het wettelijke kader ontbreekt nog.

  • Met zijn traffic jam pilot is Audi er in ieder geval klaar voor. Hiermee kan het voertuig remmen en accelereren in files, of in langzaam verkeer op snelle rijstroken van maximaal 60 km/u. De bestuurder hoeft niet eens meer naar de weg te kijken of het stuur vast te houden, in tegenstelling tot niveau 2. De nieuwe Audi A8 zou naar verwachting genieten van deze technologie, maar de Europese wetgeving heeft hierover nog geen wet uitgevaardigd. We zullen dus nog even geduld moeten hebben. 
  • Alle studies van de toekomstige Volkswagen ID-familie tonen aan dat de ID, ID BUZZ.  ID CROZZ  en ID VIZZION in semi-automatische modus kunnnen worden gereden. Afhankelijk van de wettelijke voorwaarden zouden de eerste voertuigen met een volledig geautomatiseerde rijmodus in de tweede helft van het volgende decennium gelanceerd kunnen worden.
  • De ŠKODA VISION E rijdt autonoom op niveau 3. Dit betekent dat hij bijvoorbeeld op snelwegen de besturing volledig kan overnemen. Hier controleren de systemen inhaal- en uitwijkmanoeuvres, versnellen en remmen. Helaas is de Vision-E nog een conceptwagen.

 

Skoda Vision-E

Niveau 4-5: verregaand & volledig autonoom rijden

Deze uitzonderlijke innovatie brengt ons in ieder geval dichter bij autonoom rijden, ook al zijn de niveaus 4 (automatisch rijden) en 5 (volledig autonoom rijden) nog in overweging. Dromen is echter niet verboden en Audi blijft experimenteren. Met de Audi grandsphere concept kunnen we ons nu al het rijden van niveau 4 voorstellen, in een toekomst die dichter is dan we denken.

De Volkswagen ID. Buzz met niveau 4 autonomie is gepland om dit jaar te beginnen met testen.

Audi Grandsphere

Heeft u de rijhulp-systemen van niveau 1 en 2 al getest? Benieuwd naar meer?

Contacteer onze verkoper voor een testrit met onze rijhulpsystemen

De beste chauffeur ter wereld?

Autonoom rijden heeft een enorm potentieel voor de sector, omdat de mobiliteitsindustrie hierdoor in omvang kan verdubbelen (vlotter verkeer, minder ongevallen, ...). De merken hebben al projecten zoals 'Volkswagen Argo AI', 'Audi AI:CON i', 'Škoda AIM.Lab' aan de gang, om dat doel te bereiken. Alvorens van autonoom rijden een gewoonte te maken, zal het eerst nodig zijn om het wettelijke kader van niveau 3, 4 en 5 te overwinnen én om zoveel mogelijk mensen autonoom rijden te laten testen, zodat ze de voordelen ervan persoonlijk kunnen ervaren.

Audi Grandsphere

Een team van experts staat voor u klaar ...

Wat uw vrage ook zijn, ons team van experts staat klaar om u bij te staan

Ik ben geïnteresseerd in:

Wist u dat u ook zelf uw showroombezoek of videocall kan inplannen?

Afspraak inplannen 
Uw dichtsbijzijnde concessie*